Erre figyelj, ha most kerülsz először grill közelébe

Tippek, tanácsok kezdő grillezőknek

Ahogy látom, a barátaim körében nagy a mozgolódás. Sokan reménykednek abban, hogy mehetnek idén is Horvátországba, de van olyan is, aki már a szlovén tengerpartban gondolkodik, mert ott véget ért a járvány. Ami biztos, hogy ez a nyár más lesz, mint a többi. Talán több grillparti is lesz.

Egyszerűen azért, mert még nagyjából minden társaság egyben van. Nem széledtek szét az emberek a szélrózsa minden irányába. Sok határ zárva van még, de keresik az emberek a szórakozási lehetőségeket. Nekem is elejtették már páran a telefonba, hogy ha tudom, gyomláljam ki a hátsó kertet, ültessem be fűvel és tartsunk grill partikat. Oké, de egészen mostanáig grill sütőm se volt.

Vegyél egy jó grillt!

Átnyálaztam eddig több tucat online cikket és nagyjából mindenki azt mondja, hogy jó grillezéshez, megfelelő készülék kell. A faszenes grillt általában azok részesítik előnyben, akik szeretik, ha a húsoknak egy kicsit füstös ízük van. Az ilyen grilleknél ugyanakkor sokszor kihívásokkal jár elérni a sütéshez szükséges ideális hőfokot, mert vagy nem sül át rendesen a hús, vagy megég és a közepe nyers marad. Takarítása viszont sokszor több időbe kerül, mint maga a grillezés.

Én inkább az elektromos kontakt grill mellett döntöttem, mert ezen zsiradék nélkül készíthetők el a húsok a tapadásmentes lapoknak köszönhetően. A szakik szerint a grillezendő húsok és zöldségek tökéletesen megőrzik ízüket és a bennük lévő tápanyagokat ezeknél a készülékeknél. További előnyük, hogy a grill lapok tetszőleges állításával a steakek, vagy kukoricák is egyszerűen grillezhetők. Tisztításukhoz gyakran elegendő egy papírtörlő, de akár mosogatógépben is el lehet mosni a grill lapokat.

sencor_grill.jpg

Húspác mindennek az alapja

Sokszor utaltam rá, hogy nem vagyok egy Borbás Marcsi, de még egy Fördős Zé sem, ezért egyelőre én is azokra az információkra támaszkodom, amivel mindenki egyetért. Eszerint, ha megvan a grill, akkor már csak jó húspácot kell kitalálnod. Egy megfelelő pác állítólag csodát tesz az alapanyaggal, legyen szó zöldségről, halféléről, vagy húsról. A húspác alapját valamilyen olaj, vagy zsiradék képezi, amiben jól oldódnak az aromaanyagok, ezért a húsok jobban át tudják venni a fűszerek ízét. A legnépszerűbb ízesítő a fokhagyma, a rozmaring és a kakukkfű, de bármilyen szárított és frissen aprított zöld fűszer használata hasznos lehet.

Azt is kiderítettem még, hogy a húspáchoz érdemes lehet citromlevet, vagy borecetet keverni, hogy fellazuljanak a húsok rostjai, így sütés közben a csirke-, pulyka-, sertés-, vagy marha húsok porhanyóssá, omlóssá és szaftossá válnak. Sütés előtt javasolt bizonyos ideig áztatni a húsokat a pácban. Az ehhez szükséges idő eltérő lehet – szárnyasoknak 1-12 óra, vörös húsoknak 3-24 óra ajánlott -, de a halaknál elegendő lehet fél óra pihentetés.

gril_food.jpg

Panini otthon

Úgy vagyok vele, hogy az első igazi grillpartihoz kicsit gyakorlok a négy fal között, hogy ne az ismerősök előtt égjek le. Amire most nagyon rákattantam, az az otthoni panini készítés. Ahhoz a kontakt grillhez, amit én vettem van panini lap is. Oké, de mi az a panini? Ez bizony nem egy olasz kávé márka, de az olaszoknak határozottak közük van hozzá. Mert ők találták ki.

A panini alapja egy Cibatta nevű, bagettszerű hosszúkás szendvics fajta, amely tetszés szerint ízesíthető különböző húsokkal, zöldségekkel, szószokkal és sajtokkal. Sütés közben, hő hatására a panini szerkezete megpuhul, külseje ropogós lesz, a benne lévő sajt pedig megolvad. Ez a szendvics azért telitalálat, mert mindenki olyat készíthet, amilyet szeretne, csak arra kell figyelni, hogy a paninit mindig melegen kell tálalni, mert így jönnek ki igazán az ízei.

panini_2020.jpg

A grillszezon már elkezdődött és ha az időjárás kegyes lesz hozzánk, akkor őszig még nagyon sok hangulatos estén lesz lehetőségünk sütögetni. Már alig várom az első grillpartit!