Kenyér Világnapja: mandulakenyérrel a magas vérnyomás ellen

Egyszerű recept kenyérsütéshez

Ha emlékeztek rá, akkor nyár elején már volt egy kenyérsütéssel foglalkozó posztom. Akkor teljesen kezdőként vágtam bele a dologba. Kaptam is érte hideget-meleget. :) Volt, aki gratulált, de olyan is akadt, aki azt mondta, elveszem a pékek munkáját. A most következő posztommal éppen előttük, illetve a kenyér előtt szeretnék tisztelegni, mivel ma van a Kenyér Világnapja, amit a svájci központú Pékek Világszövetsége jelölt ki 19 évvel ezelőtt.

Én azt gondolom, hogy le a kalappal a pékek előtt! Egy kedves barátom az egyik "hiperszupermarket" pékségében dolgozik, futószalagon gyártja a kenyereket és a kakaós csigákat, amiket rögtön elkapkodnak a munkából hazatérő maszkos emberek. Ő szokta nekem azt mondogatni, ha jó kenyeret akarsz, akkor csináld magadnak. Nem azért, mert más rossz lenne. Hanem azért, mert mindenki a saját ízlésének megfelelő kenyeret szereti a legjobban.

sbr_1040wh.jpg

Egy ideje megfogadtam a tanácsát és magamnak csinálom a kenyeret, amikor csak tudom. Igaz, már kenyérsütő géppel. Ellustultam, na. De az illata így is megbabonáz, semmihez sem hasonlítható! Elkészítése közben pedig biztosan nem nyomkodom a telefonom, ezért teljesen kikapcsol. Én most egy kedvenc mandulás receptemmel szeretnék tisztelegni a pékek előtt.

Hozzávalók 750 grammos kenyér elkészítéséhez:

  • 250 g Kenyérlisztkeverék (ez lehet gluténmentes, vagy bio is)
  • 250 ml víz
  • 100 ml tej
  • 5 g só
  • 20 g vaj
  • 100 g durva őrlésű hajdinaliszt
  • 30 g méz
  • 100 g őrölt mandula
  • 7 g porélesztő vagy 12 g budafoki friss élesztő

Elkészítés:

Az elkészítéshez a hozzávalókat pontosan adagoljuk bele a sütőedénybe, majd válasszuk ki a Sweet-programot, mivel alapvetően ez édes kenyérnek számít a benne lévő méz miatt. Ebben a programban a dagasztás, a kelesztés és a sütés is benne van, vagyis már az összegyúrással sem kell vesződni a kenyérsütő gép használatával. A kenyér árnyalatával kapcsolatban én a közepest javaslom, de ez teljes mértékben ízlés kérdése. Van, aki a kifejezetten sötét tónusú mandulakenyeret részesíti előnyben annak kalácsra emlékeztető illata miatt

A kenyérsütő gép bő három óra alatt finom, ínycsiklandó mandulakenyeret készít. Én nemcsak omlós tésztája miatt szeretem, hanem azért is, mert több napig eláll. Viszont jobban megőrzi a nedvességtartalmát, azaz nem szárad ki annyira. Nemcsak ünnepi alkalmakra, hanem hétköznapokra is ajánlom, de nyilván mindenki a saját pénztárcája szerint döntse el, hogy milyen gyakran vállalja be ezt az ízletes finomságot! Időről-időre azonban érdemes mandulát fogyasztani, hiszen számos előnyös tulajdonsággal rendelkezik: többek között immunerősítő és vérnyomás szabályozó hatása is van.

sbr-0770wh.jpg

Ha ti is csináltatok valamilyen ínycsiklandó kenyeret, akkor osszátok meg velem! Én most megyek, rendelek a géphez új kenyérsütő lapátokat, mert véletlenül kidobtam őket.